Image is not available
images/HPslide-2.png
2324thema.png
next arrow

In de loop van de tientallen jaren sinds het begin heeft de club met name  de nadruk gelegd op dienstverlening, 'Service', als doelstelling van Rotary International. Dat deed de club met vele acties en projecten om geld bijeen te zamelen met een beroep op de gemeenschapszin van de bevolking in Oost Zeeuws Vlaanderen, geld dat telkenmale is gebruikt om behoeftige doelen te steunen, die op een andere manier niet aan geld kunnen of konden komen.

Ethische normen en waarden

Het toepassen van hoge ethische normen en waarden en het aanmoedigen en bevorderen van internationaal begrip en vrede staan bij Rotary hoog in het vaandel. Een hulp middel om dit te bereiken is het toepassen van de 4-Way test. Deze 4-Way test is toepasbaar op alles wat we denken, zeggen of doen en luidt als volgt:

De 4-Way Test

1. is het waar?
2. is het billijk voor alle betrokkenen?
3. bevordert het onderling vertrouwen en vriendschap?
4. komt het alle betrokkenen ten goede?

Deze vier regels zijn in 1932 bedacht door (de latere wereldpresident van Rotary International:1954-55) Herbert J. Taylor.

Ze verwoorden het waarschijnlijk meest gebruikte uitgangspunt van moreel verantwoord handelen in de zakenwereld.  Taylor werd gevraagd om een bedrijf te leiden dat een faillissement naderde en hij stelde een ethische code op die alle werknemers, zowel op hun werk als in hun privéleven, accepteerden.

De 4-Way Test werd een richtlijn voor de verkoop-, de productie- en de advertentieafdeling alsmede voor de afdeling public relations. De toekomst van het bedrijf lag in handen van deze eenvoudige levensvisie.  Het groeide al snel uit tot een succesvolle organisatie.

De 4-Way Test werd door Rotary in 1943 overgenomen en in het Engels luidt de tekst als volgt:

Of the things we think, say or do:
Is it the truth?
Is it fair to all concerned?
Will it build goodwill and better friendships?
Will it be beneficial to all concerned?

In het Nederlands wordt de 4-Way Test wel eens kernachtig in één zin samengevat:

Is het zo, mag het zo, kan het zo, moet het zo…